Het begrip keramiek zou afkomstig zijn van het Griekse woord 'Keram(ik)os', dat staat voor leem, klei ofwel 'Werk gemaakt van aarde'
 

Keramos betekent drinkvat of aardewekvat wat werd gebruikt  voor voorwerpen die van gebakken klei gemaakt zijn. Van oorsprong werd keramiek dan ook voor gebruiksvoorwerpen gebruikt. Een fascinerend materiaal, dat wordt gevormd door verhitting.

De zuiverheid van de klei en de daarmee samenhangende temperatuur van het bakken bepaalt of we praten over porselein, steengoed of aardewerk.

  • Porselein ontstaat uit een zeer zuivere klei en levert na het bakken op hoge temperaturen een bijna glashard product op.
  • Steengoed hangt qua zuiverheid en hardheid tussen porselein en aardewerk in.
  • Aardewerk wordt van minder zuivere kleisoorten gemaakt en kan alleen op lagere temperaturen gebakken worden. Het is dan ook wat bros.

Traditioneel wordt keramiek gebruikt in de (beeldhouw)kunst. Hierin staan vooral de vorm en kleur van keramiek centraal. Veelal wordt keramiek hierbij van een glazuurlaag voorzien. 

De glazuren maken we zelf met behulp van de Segerformule, met alle benodigde grondstoffen. Het is hierdoor verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren. Uw object kan dus gemakkelijk worden aangepast aan de kleuren van je interieur.

 


Boetseren

Er zijn verschillende manieren om klei te bewerken, boetseren is er één van. Hierbij kunnen we  verschillende soorten klei in verschillende kleuren gebruiken. De hoeveelheid benodigde klei is afhankelijk van de grootte van het werkstuk.

Wanneer de boetseer werkzaamheden klaar zijn is het belangrijk om te zorgen dat de binnenkant van het werkstuk hol is. Tijdens het bakken kan de lucht dan ontsnappen om te voorkomen dat het werkstuk explodeert.
Wanneer het werkstuk een aantal weken te drogen heeft gestaan kan het gebakken worden. Het bakken van klei moet op de juiste manier gebeuren in een speciale oven.


Het stookproces

Het werkstuk, waaraan veel tijd, energie en aandacht is besteed, gaat de oven in en moeten we  afwachten wat het resultaat gaat worden. Komt het werkstuk er ongeschonden uit op de manier zoals we dat hadden bedoeld? Dat is namelijk niet vanzelfsprekend. Er kan nog veel misgaan want het bakken van klei is een kunst op zich.
We onderscheiden daarbij 2 stookprocessen:

  • de Bisquitbrand
  • de Glazuurbrand

Bij de Bisquitbrand worden de gedroogde werkstukken van klei verhit tot ca. 950°C waardoor de klei onomkeerbaar verandert in steen. Hoe hoger de temperatuur hoe harder de steen.

Bij de Glazuurbrand gaat het erom dat het glazuur gaat vloeien en daardoor als een sterke laag om de scherf gaat kleven. Vervolgens moet het glazuur haar smeltpunt bereiken, waarbij een complete samensmelting van verschillende ingrediënten plaatsvindt, die zo een gladde, glasachtige laag over het werkstuk vormen.